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Juifs et Chrétiens dans l’antiquité : colloque international à la faculté de théologie et d’études religieuses (Louvain)

Jews and Christians in Antiquity : A Regional Perspective – The First 300 Years

Lieu et date  :

- KU Leuven, Faculty of Theology and Religious Studies
Collegium Veteranorum, Romerozaal (02.10)

- Mardi 29, mercredi 30 et jeudi 31 janvier 2013

- Co-organisé par Pierluigi Lanfranchi (CPAF) et Joseph Verheyden (Faculty of Theology and Religious Studies)

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Présentation

(the English Text follows the French presentation)

Pendant les dernières décennies, le nombre de publications sur les Juifs et les chrétiens dans l’Antiquité tardive a connu un essor considérable et plusieurs conférences scientifiques ont été organisées. De nombreuses disciplines (Nouveau Testament, christianisme ancien, patristique, judaïsme ancien et Talmud) ont concentré leur attention sur ce sujet.

Récemment, des chercheurs ont commencé à privilégier, dans leurs travaux, la dimension textuelle de l’interaction entre juifs et chrétiens. Ils se sont penchés essentiellement sur l’étude de la littérature chrétienne anti-juive et des réactions juives à cette littérature dans les écrits rabbiniques. Le débat est centré sur la même question : "réalité ou rhétorique ?".

En d’autres termes l’anti-judaïsme chrétien reflète-t-il un conflit existant entre Juifs et chrétiens dans les cités de l’Empire romain, ou est-ce simplement l’expression d’un discours théologique à l’intérieur du christianisme ?

Quelques tentatives pour surmonter cette dichotomie ont été faites (par exemple par A.S. Jacobs, Remains of the Jews : the Holy Land and Christian Empire in Late Antiquity, Stanford 2004), mais celles-ci ont besoin d’être vérifiées.

Lors de ce colloque qui aura lieu en deux étapes -la première à l’université de Louvain en janvier 2013 et la seconde à l’université d’Aix-Marseille en janvier 2014- notre but est de traiter un aspect qui n’a pas été encore suffisamment exploré : la dimension régionale et locale de la relation entre Juifs et chrétiens au sein de l’Empire romain dans l’Antiquité tardive.

L’importance de la dimension locale et de sa relation avec la pouvoir global de l’empire a déjà été reconnue par des historiens travaillant sur d’autres phénomènes sociaux et culturels du monde méditerranéen antique (comme T. Whitmarsh (ed.), Local Knowledge and Micro-identities in the Imperial Greek World, Cambridge 2010).

Nous proposons donc aux participants du colloque d’analyser les tendances générales de l’interaction judéo-chrétienne (comme la polémique, la violence, la conversion...) en tenant compte des particularités et différences locales.

En réunissant les chercheurs autour de l’analyse de la situation dans différentes régions et à des époques différentes nous souhaitons apporter un éclairage nouveau sur la relation entre Juifs et chrétiens dans le contexte méditerranéen.

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During the past decades the amount of publications on Jews and Christians in Late Antiquity has known a considerable growth and many conferences have been organized. Several fields and disciplines, such as New Testament studies, early Christian and Jewish studies, patristic and talmudic studies, have all focused their attention on the subject. Why then do we need yet another conference on the same subject ?

Recently, scholars have begun to favour the textual dimension of the interaction between Jews and Christians, concentrating essentially on the study of Christian Anti-Jewish literature and on the Jewish reactions to it in Rabbinic literature. The debate focuses on one and the same question : ‘Reality or Rhetoric ?’ In other words : ‘does Christian Anti-Judaism reflect an existing conflict between Christians and Jews in the cities of the Roman Empire, or is it merely the expression of a theological discourse within Christianity itself ?’

Some attempts to get over this dichotomy have been made (for example A.S. Jacobs, Remains of the Jews : the Holy Land and Christian Empire in Late Antiquity, Stanford 2004), but these still need to be verified.

At this conference – which will take place in two stages : the first at Leuven University in January 2013 and the second at Aix-Marseille University in January 2014 – we aim to deal with an aspect that has received little attention : the regional and local dimension of the relationship between Jews and Christians in the Roman Empire in Late Antiquity. The importance of the local dimension and its relation with the imperial superstructure has already been recognized by historians working on other social and cultural phenomena of the ancient Mediterranean world (such as T. Whitmarsh (ed.), Local Knowledge and Micro-identities in the Imperial Greek World, Cambridge 2010).

We propose the participants to investigate broad trends in Jewish-Christian interaction (such as polemic, attraction, violence, conversion, etc.) while simultaneously recognizing local particularities and differences.

By bringing together scholars discussing the central question by studying the situation in different regions and different periods, we hope to shed new light on the dynamics of the relationship between Jews and Christians in the Mediterranean context.

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PROGRAMME

Mardi 29 janvier 2013


- 14h00 - 14h30 | Accueil

- 14h30 - 15h45 | Pierluigi Lanfranchi (université d’Aix-Marseille)

Jews and Christians in Antiquity : Historiographical Questions and New Perspectives

- 15h45 - 17h00 | Peter J. Tomson (Faculteit Protestantse Godgeleerdheid, Brussel)

The Jewish Revolts against Rome (66-135) and Jewish-Christian Relations

- 17h - 17h30 | Pause / Break

- 17h30 - 18h45 | Ron Naiweld (CNRS, Laboratoire d’Etudes sur les Monothéismes, Paris)

The Insignifcant Other - On the Ideological Roots of Rabbinic-Christian Polemics



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Mercredi 30 janvier 2013



- 9h00 - 10h15 | Simon Mimouni (EPHE, Paris)

Les Judéens chrétiens et les Judéens synagogaux en Anatolie au IIe siècle (Ignace, Polycarpe et Méliton)

- 10h15 - 10h30 | Pause / Break

- 10h30 - 11h45 | Marie-Françoise Baslez (Paris IV – Sorbonne)

Juifs et chrétiens a Smyrne a l’époque du martyre de Pionios (milieu IIIe siècle)

- 11h45 - 13h00 | Joseph Verheyden (KU Leuven)
Radicalism in Jewish-Christian Relations : The Case of the Epistle of Barnabas

- 13h15 | Pause déjeuner / Lunch

- 14h15 - 15h30 | Visit of the Faculty Library (optional) / Visite de la bibiothèque universitaire (optionnel)

- 15h30 - 16h45 | Yair Furstenberg (Hebrew University, Jerusalem)
Rabbinic Encounter with Christianity : Between Roman Palestine and Sassanian Babylonia

- 16h45 - 17h15 | Pause / Break

- 17h15 - 18h30 | Gilles Dorival (université d’Aix-Marseille)
De vraies discussions entre Juifs et chrétiens ? Le cas d’Origène

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Jeudi 31 janvier


- 08h45 - 10h00 | Willy Clarysse (KU Leuven)
Identifying Jews and Christians : The Evidence of the Papyri

- 10h00 - 10h15 | Pause / Break

- 10h15 - 11h30 | Marco Rizzi (Università Cattolica, Milano)
Origen, Celsus and the Jews between Alexandria, Caesarea and Rome

- 11h30 - 12h45 | Daniele Tripaldi (Università di Bologna)
From Philo to Areimanios : Jewish Traditions and Intellectual Profiles in Second and Third Century Alexandria in the Light of the Apocryphon of John

- 12h45 | Joseph Verheyden
Conclusion and Preview on the 2014 Conference